Photo: Colourbox.com

Vellykket sommerskole om One Health

Fødevaresikkerhed Fødevarer, fisk og landbrug Bakterier og mikroorganismer

Engagerede kursister med forskellige baggrunde og fra mange forskellige lande har fået en grundig introduktion til One Health konceptet på en vellykket sommerskole, som DTU og KU har afholdt i fællesskab. One Health fokuserer på de sygdomsrisici og de udfordringer, der opstår i det komplekse samspil mellem dyr, mennesker, fødevarer og miljø. Kursisterne har blandt andet lært om de danske erfaringer med at bruge One Health tilgangen fra DTU Fødevareinstituttets eksperter.

Danmark har en lang tradition for at bruge One Health tilgangen i arbejdet med fødevaresikkerhed og er derfor blandt de førende lande i at finde gode løsninger på udfordringer som fx bekæmpelse af antibiotikaresistens og salmonella.

Sommerskolekursister fra hele verden har på et ni uger langt e-learningsforløb og et efterfølgende to ugers internat kursus i København lært om principper og metoder, der kan bruges til bedre at håndtere forskellige risici i et One Health perspektiv til gavn for både dyr, mennesker og miljø. Sommerskolen er blevet til i samarbejde mellem DTU og KU gennem den fælles fødevare-, ernærings- og veterinærplatform, Food Science Copenhagen (FOSCO).

På baggrund af den vellykkede sommerskole planlægger arrangørerne at udbyde kurset igen næste år. En stor del af deltagerne i år var dyrlæger eller fødevareteknologer. Fremover håber arrangørerne at tiltrække kursister fra yderligere discipliner såsom medicin, økonomi og antropologi for at gøre diskussionerne mere nuancerede og lærerige.

Det er muligt, at kurset også skal udbydes som åbent online kursus på Coursera i fremtiden.

Find yderligere information om One Health tankegangen og Danmarks erfaringer med at omsætte teori til praksis i DTU Fødevareinstituttets pressemeddelelse fra den 22. februar 2011: Danmark foregangsland for fødevaresikkerhed.

Læs også mere om Copenhagen Food Science, FOSCO.