Photo: Colourbox.com

Fortsat få transfedtsyrer i danskernes mad

Fødevaresikkerhed Ernæring og kostvaner Fødevarer, fisk og landbrug
Langt de fleste fødevarer, der sælges på det danske marked, indeholder fortsat fedt med intet eller lavt indhold af transfedtsyrer. Det viser en ny analyse, DTU Fødevareinstituttet har foretaget sammen med Fødevarestyrelsen. Indholdet af transfedtsyrer er på det laveste niveau siden en øvre grænse for industrielt producerede transfedtsyrer blev indført ved lov for ti år siden.

Fødevarestyrelsen og DTU Fødevareinstituttet har analyseret 95 fødevarer på det danske marked for at undersøge indholdet af industrielt producerede transfedtsyrer. Dansk lovgivning sætter en øvre grænse for indholdet af industrielt producerede transfedtsyrer i olier og fedtstoffer på højst 2 gram per 100 gram fedt.

Kun i 6% af de testede fødevarer – svarende til seks produkter – var transfedtsyreindholdet højere end tilladt. Ingen af disse produkter er produceret i Danmark. Af de 95 prøver er 47 af udenlandsk oprindelse.

Fald i transfedtsyrer siden lov blev indført

Det er femte gange, indholdet af transfedtsyrer i fødevarer på det danske marked undersøges for at overvåge effekten af reglerne for industrielt producerede transfedtsyrer, som blev indført i Danmark i 2004.

I 2002-2003 – umiddelbart inden de nye regler blev indført – indeholdt 25% af de testede fødevarer mere end 2 gram transfedtsyrer per 100 gram fedt, mod 11% i 2004-2005, 9% i 2006-2007 og 7% i 2010.

Ingen sundhedsmæssig risiko

De testede produkter blev udtaget til undersøgelse, enten fordi produkternes varedeklarationer angiver, at de indeholder transfedtsyreholdige fedtstoffer, eller fordi tidligere analyser har vist, at produkterne indeholder denne type fedtstoffer.

Indholdet af transfedtsyrer i de seks produkter, der overskrider det maksimalt tilladte indhold, ligger mellem 2,7 og 22,7 gram per 100 gram fedt. Det drejer sig om småkager, kiks og vafler.

Tidligere kunne indholdet af transfedtsyrer i disse produkter udgøre op til 60% af det samlede fedtindhold. DTU Fødevareinstituttet vurderer, at det nuværende niveau af transfedtsyrer i fødevarer i Danmark ikke udgør en sundhedsmæssig risiko.

Andre typer fedt vinder frem

Generelt set viser undersøgelsen sammen med de tidligere undersøgelser, at industrielt producerede transfedtsyrer bliver erstattet af mættede fedtsyrer fra for eksempel kokosfedt og palmeolie i kager og snackprodukter som slik, og i fastfood som tortilla og tærter. Derimod er transfedtsyrerne i pommes frites og frosne kartoffelprodukter primært skiftet ud med andre og sundere umættede fedtsyrer – de såkaldt cisumættede fedtsyrer.

Undersøgelsens resultater er nærmere beskrevet i rapporten: Transfedtsyrer i udvalgte fødevarer 2012 (pdf).

Læs også Fødevarestyrelsens pressemeddelelse: Danske fødevarer overholder reglerne for transfedt.

Se desuden en artikel fra DTU Fødevareinstituttets jubilæumsskrift fra 2009: FEDT! Livstruende og livgivende.