Photo: National Food Institute, Technical University of Denmark

Europæiske laboratoriers årlige test i antibiotikaresistens

Fødevaresikkerhed Bakterier og mikroorganismer Fødevarer, fisk og landbrug

DTU Fødevareinstituttet har testet de nationale referencelaboratoriers evne til at bestemme antibiotikaresistens i forskellige fødevarerelaterede bakterier. Testen viser, at kvaliteten af bestemmelserne i de fleste nationale laboratorier i EU er i orden, og at de fleste kan bestemme de resistente bakterier korrekt.

DTU Fødevareinstituttet er europæisk referencelaboratorium for antibiotikaresistens i fødevareoverførte sygdomsfremkaldende bakterier, EURL-AR, og har derfor testet de nationale referencelaboratorier i EU-landene for deres evne til at kunne bestemme forekomsten af resistente bakterier i udvalgte fødevarerelaterede bakterier.

Resultaterne af undersøgelserne viser, at hovedparten af de deltagende laboratorier har kvaliteten af bestemmelserne i orden og således kan bestemme de fleste resistente bakterier korrekt. Der er dog enkelte laboratorier, som har behov for at forbedre deres antibiotikaresistensbestemmelser.

Harmonisering i EU-lovgivning

EURL- AR assisterede i 2013 EU i udformningen af den nye lovgivning med henblik på en harmonisering i EU af overvågning og rapportering af antibiotikaresistens i zoonotiske- og indikatorbakterier.

Lovgivningen dikterer for første gang en harmonisering imellem nationale referencelaboratorier på fødevare- og dyreområdet hvad angår test med samme slags og koncentration af antibiotika. Det vil medføre helt sammenlignelige data, som indsendes til EFSA.

I årets ringtest, som er analyser der udføres af flere laboratorier på de samme prøver, skulle alle ESBL-producerende salmonella og E.coli fortolkes efter den nye lovgivning. Det førte til enkelte vanskeligheder, da laboratorierne endnu ikke havde implementeret den nye liste af antibiotika, men brugte listen fra foregående år. Dette forventes at være løst i 2014, hvor harmoniseringen træder i kraft.

Se rapporterne:

Report of the 5th External Quality Assurance System on Identification and Typing of Methicillin resistant Staphylococcus aureus (MRSA), 2013 (pdf).

The 14th EURL-AR Proficiency Test – enterococci, staphylococci and E. coli 2013 (pdf).

The 15th EURL-AR Proficiency Test - Salmonella, Campylobacter and genotypic characterization 2013 (pdf).

Se den nye lovgivning: Commission implementing decision of November 2013, on the monitoring and reporting of antimicrobial resistance in zoonotic and commensal bacteria (pdf).