Copyright: DTU Fødevareinstituttet

Optagelser fra seminar om kemikalie-cocktails i mad

Fødevaresikkerhed Sundhed og sygdomme Fødevarer, fisk og landbrug

Kemikalier i selv små doser kan have en markant negativ effekt, hvis de optræder i en kemikalie-cocktail. Det er en af hovedkonklusionerne fra Danmarks største forskningsprojekt om kemiske cocktail effekter, som DTU Fødevareinstituttet præsenterede på et seminar den 19. marts. Det er nu muligt at se oplæggene fra seminaret.

Et netop afsluttet fireårigt forskningsprojekt om cocktaileffekter på fødevareområdet med DTU Fødevareinstituttet i spidsen har slået fast, at når to eller flere kemikalier optræder i en cocktail, virker stofferne oftest additivt. Det betyder, at hvis mennesker er udsat for mange kemikalier i selv små mængder, kan det samlet set have en markant negativ effekt og at denne effekt kan forudsiges på basis af viden om enkeltstofferne.

Hovedresultaterne fra projektet blev præsenteret på et seminar den 19. marts 2015. På seminaret fortalte oplægsholderne blandt andet om hvilke kemikalier, danskere er udsat for i hverdagen og hvordan cocktaileffekten af kemikalierne beregnes. Den værktøjskasse, som i projektet er udviklet til brug ved fremtidige risikovurderinger af cocktaileffekter i fødevarer, blev også præsenteret.

Seminaret blev rundet af med en perspektivering af forskningsresultaternes indflydelse på, hvordan cocktaileffekter rent praktisk bør håndteres i fremtiden.

Se optagelserne og læs præsentationerne fra DTU Fødevareinstituttets seminar.

Institutdirektør Christine Nellemann: Velkomst

Folketingsmedlem Orla Hav: Åbning af seminaret

Professor Rie Vinggaard: Baggrunden for cocktailprojektet

Seniorforsker Sofie Christiansen på vegne af professor Ulla Hass: Cocktaileffekter i dyreforsøg

Forsker Niels Hadrup: Lavdosiseffekter og modellering af cocktaileffekter

Ph.d.-studerende Kasper Skov: Metabolomics – et værktøj til gruppering af kemikalier og belysning af virkningsmekanismer

Ph.d.-studerende Kristine G. Kongsbak: Hvordan kan systembiologien anvendes indenfor toksikologien?

Ph.d. Anna Kjerstine Rosenmai: Er kemikalier i fødevareemballage et problem?

Seniorforsker Peter Have Rasmussen: Mykotoxiner i fødevarer – har vi et problem?

Seniorrådgiver Annette Petersen: Oversigt over kemikalieeksponering af den danske befolkning

Seniorforsker Marianne Dybdahl: Udvikling af ’Cocktail Effect Calculator’

Professor Rie Vinggaard: Hvordan håndterer vi rent praktisk cocktaileffekter af kemikalier

Formålet med og hovedresultaterne fra projektet er desuden beskrevet i pjecen: Cocktail: Danmarks største forskningsprojekt om cocktaileffekter i fødevarer (pdf).