Photo: Centers for Disease Control and Prevention

Ph.d.-forsvar om MRSA-bakterier i grise

Fødevaresikkerhed Fødevarer, fisk og landbrug Bakterier og mikroorganismer
DTU Fødevareinstituttet inviterer til Mette Theilgaard Christiansens ph.d.-forsvar om metoder til at studere MRSA-bakterier i grise. Forsvaret foregår fredag den 25. april 2014, klokken 13.00.

Methicillin-resistent Staphylococcus aureus (MRSA) er forbundet med alvorlige infektioner med forlænget sygdomsforløb og øget dødelighed. Det er derfor vigtigt at holde antallet af MRSA-infektioner på et lavt niveau. Traditionelt har MRSA været forbundet med infektioner, der optræder på sygehuse, men i de seneste årtier har MRSA spredt sig til resten af samfundet. Spredningen af MRSA med association til husdyr (Livestock-Associeret MRSA = LA-MRSA) har gennem det seneste årti vagt stor bekymring, da nogle typer kan spredes fra dyr og forårsage infektioner i mennesker. Den specifikke Sekvens Type 398 (ST398) har vist sig at være særlig god til at etablere sig i svin og smitte videre til mennesker og har medført vigtige spørgsmål om denne types oprindelse og potentiale for at forårsage epidemier i mennesker.

LA-MRSA ST398 har været i fokus i adskillige overvågningsstudier, men flere centrale spørgsmål er fortsat ubesvaret, hvilket gør det besværligt at kontrollere spredningen af LA-MRSA. Svine-reservoiret har vist sig at være en yderst vigtig miljømæssig faktor for spredning og udvikling af LA-MRSA ST398, men det er fortsat ukendt, hvilke specifikke genetiske faktorer der faciliterer zoonotisk smitte (overførsel af sygdom fra dyr til mennesker).

Mette Theilgaard Christiansen har i sit ph.d.-studie udnyttet de nyeste teknologier indenfor hel-genom sekventering til at udvikle nye ’high-throughput’ metoder, der kan identificere gener i slægten ST398, som er vigtige for at LA-MRSA kan overleve i grise.

Se invitationen til Mette Theilgaard Christiansens ph.d.-forsvar af afhandlingen: Characterization of methicillin-resistant
Staphylococcus aureus Sequence Type 398.

Fredag den 25. april 2014, klokken 13.00

DTU Fødevareinstituttet