Photo: National Food Institute, Technical University of Denmark

Værktøjer til at håndtere videnskabelig usikkerhed i risikovurderinger

Fødevarer, fisk og landbrug Fødevaresikkerhed

Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet, EFSA, har udviklet en værktøjskasse med metoder, som kan bruges til at analysere den videnskabelige usikkerhed i risikovurderinger. Værktøjskassen er sendt i høring med svarfrist den 10. september 2015.

Når eksperter vurderer forskellige risici forbundet med de fødevarer, vi spiser, består en vigtig del af arbejdet i at beskrive de konsekvenser, den videnskabelige usikkerhed kan have for risikovurderingen. EFSA har udarbejdet en værktøjskasse, der indeholder både kvantitative og kvalitative metoder, som kan bruges til at analysere den videnskabelige usikkerhed.

Metoderne kan anvendes i alle typer af risikovurderinger fra akutte situationer, hvor der er behov for en vurdering i løbet af nogle få timer, til dybdeborende vurderinger. De kan også bruges både i situationer, hvor der er omfattende viden om en risiko og hvor viden er mangelfuld.

Videreudvikling af værktøjskassen

EFSA har sendt værktøjskassen i høring. Når høringssvarene er gennemgået og værktøjskassen er blevet justeret, hvor det er relevant, vil alle EFSA’s videnskabelige paneler afprøve den. Resultatet af panelernes arbejde vil blive brugt til yderligere at forfine værktøjskassen og vejledningen i, hvordan man anvender den.

EFSA er sideløbende i gang med at undersøge, hvordan forskere og myndigheder bedst kommunikerer videnskabelig usikkerhed til forskellige målgrupper.

Når den endelige værktøjskasse og vejledning er klar, vil de blive anvendt i alle EFSA’s videnskabelige vurderinger.

Læs om værktøjskassen på EFSA’s website. Svarfrist for høringssvar er den 10. september 2015.

På websitet er også mere information om EFSA’s arbejde med at udarbejde risikovurderinger og forbedre fødevaresikkerheden i Europa.