Photo: Colourbox.com

Tarmbakterier påvirker tarmens integritet

Ernæring og kostvaner Bakterier og mikroorganismer Sundhed og sygdomme
Bakterier i tarmen hjælper bl.a. med at fordøje mad og stimulerer immunsystemet. Et ph.d.-projekt i DTU Fødevareinstituttet har undersøgt, om ændringer i sammensætningen af tarmbakterier påvirker tarmens integritet – det vil sige, hvor god kroppen er til at regulere og sørge for, at bl.a. bakterier ikke trænger uønsket ind i kroppen.

I menneskets tarm er der mere end 100 billioner bakterier, som hjælper med at fordøje mad, producere vitaminer, forhindre at sygdomsfremkaldende bakterier i maden påvirker mennesket, og stimulere immunsystemet. Alle disse bakterier adskilles fra resten af kroppen ved hjælp af tarmvæggen, der fungerer som en selektiv barriere, som sorterer i de stoffer, der får lov til at passere og dermed optages i kroppen.

Sammensætningen af bakterier har indflydelse på tarmens integritet, det vil sige hvor god kroppen er til at regulere og sørge for, at bakteriekomponenter og andre stoffer ikke uønsket trænger ind i kroppen.

Ph.d.-studerende Ellen Gerd Christensen fra DTU Fødevareinstituttet har undersøgt, om en ændring i sammensætningen af tarmbakterier påvirker tarmens integritet. Det viste sig bl.a., at øget indtag af fuldkornshvede øger mængden af bifidobakterier, som anses for at være gode og gavnlige for sundheden. Undersøgelsen viste også, at bifidobakterierne har en tendens til at have en negativ indvirkning på tarmens integritet.  Efterfølgende dyreforsøg viste dog, at der ikke var ændringer i tarmens integritet efter dosering med bifidobakterierne.

Antibiotika påvirker også

Undersøgelser viste desuden, at antibiotikabehandling af rotter, som forårsager voldsomme ændringer af den bakterielle sammensætning i tarmen, har en effekt på tarmens integritet i enten positiv eller negativ retning afhængig af det specifikke antibiotikum.

Projektets resultater kan bruges til at belyse, hvordan ændringer i sammensætningen af det naturlige bakteriesamfund i tarmen kan have effekt på tarmes funktion og gennemtrængelighed.

Læs det danske resume af Ellen Gerd Christensens ph.d.-afhandling: Effect of gut microbiota on intestinal integrity (pdf).

En kopi af ph.d.-afhandlingen er tilgængelig i DTU Fødevareinstituttet. Når artiklerne i afhandlingen er publiceret, bliver hele afhandlingen tilgængelig fra www.food.dtu.dk. Send en mail til food@food.dtu.dk, hvis du ønsker at få besked, når det sker.