Photo: Colourbox

Mættet fedt i passende mængder

Ernæring og kostvaner Fødevarer, fisk og landbrug

Der er videnskabeligt belæg for, at det mættede fedt i danskernes kost bør byttes ud med det sunde fedt. Som kommentar til debatten om, hvorvidt mættet fedt er ven eller fjende, fremlægger DTU Fødevareinstituttet den videnskabelige baggrund for at indtage mættet fedt i passende mængder.

Ifølge de nyeste tal om danskernes kostvaner spiser danskerne for meget mættet fedt i forhold til de officielle anbefalinger. Danskere kan opnå en sundere fedsyresammensætning ved at bytte rundt på nogle af de fødevarer, de spiser.

Det mættede fedt i kosten kommer fra langt de fleste fødevaregrupper, men de største kilder er: fedtstoffer, herunder smør og blandingsprodukter, mælkeprodukter inklusiv ost, samt kød.

Ifølge kostrådene ville fedtsyrebalancen blive sundere ved at bytte noget af det animalske fedt ud med vegetabilsk fedt, fx skifte smørret ud med planteolier som raps- og olivenolie, erstatte fede mejeriprodukter med de fedtfattige, bytte fedt kød ud med magert kød og fisk, og skifte hvidt brød med fiberrige fuldkornsprodukter. Visse grøntsager og nødder bidrager også til en sund fedtsyresammensætning.

Anbefalinger uændrede

Der har været debat om, hvorvidt der er forskel på det mættede fedt, vi får fra forskellige fødevarer. Enkelte studier peger på, at mættet fedt fra forskellige fødevarer påvirker risikofaktorer i forskellig retning, men samlet set giver forskningen imidlertid ikke anledning til på nuværende tidspunkt at ændre i de officielle kostanbefalinger. Der forskes løbende i betydningen af, hvilke fødevaregrupper det mættede fedt kommer fra og fedtets samspil med de øvrige stoffer i fødevarerne.

Læs DTU Fødevareinstituttets uddybende kommentar om mættet fedt i passende mængder (pdf).

Det videnskabelige grundlag for den officielle anbefaling om indtag af mættet fedt er også belyst i DTU Fødevareinstituttets pressemeddelelse fra den 17. marts 2015: Videnskab bag råd om at spise mindre mættet fedt.

Resultaterne fra Den nationale undersøgelse af danskernes kost og fysiske aktivitet er præsenteret i rapporten: Danskernes kostvaner 2011-2013 (pdf).

Læs om det videnskabelige grundlag bag kostrådene: Evidensgrundlaget for danske råd om kost og fysisk aktivitet (pdf).

Se også rapporten bag de nyeste Nordiske Næringsstofanbefalinger: Nordic Nutrition Recommendations 2012