Photo: Colourbox.dk

Nye tal for kemiske forureninger i danske fødevarer

Fødevaresikkerhed Fødevarer, fisk og landbrug
Der er ingen overraskelser i en ny opgørelse over indholdet af forskellige kemiske forureninger i fødevarer set i forhold til de foregående år. DTU Fødevareinstituttet har lavet opgørelsen for Fødevarestyrelsen som en del af den nationale overvågning.

DTU Fødevareinstituttet har for Fødevarestyrelsen lavet en opgørelse over fødevarers indhold af kemiske forureninger i fødevarer for perioden 2012-2013. Overvågningen af uønskede stoffer sker for at sikre, at der ikke er for mange skadelige stoffer i danskernes mad. Resultaterne i rapporten svarer til resultaterne fundet tidligere for perioden 2004-2011.

Se de nye tal for indholdet af forskellige kemiske forureninger i fødevarer i rapporten Chemical contaminants 2012-2013 (pdf).

Analyserne er udført på Fødevarestyrelsens regionale laboratorier i Ringsted og Aarhus.

Læs også instituttets vurdering af fødevarers indhold og befolkningens indtag af kemiske forureninger for perioden 2004-2011: Chemical contaminants 2004-2011 (pdf).

Læs desuden DTU Fødevareinstituttets Fakta om akrylamid i fødevarer og Fakta om uorganisk arsen, som blandt andet forklarer, hvordan forbrugere og industrien kan formindske indholdet af disse stoffer i fødevarer.