Photos: Colourbox.dk

Fødevareallergi skal forebygges og behandles

I dag er det ikke muligt at forebygge eller behandle fødevareallergi. Det vil et nyt projekt nu forsøge at ændre på og dermed øge livskvaliteten for allergikere verden over. Innovationsfonden har bevilget 17 millioner kr. til projektet, som DTU Fødevareinstituttet er projektleder for.

Fødevareallergi er et voksende problem på verdensplan, og der er endnu ingen accepterede metoder til at forebygge og behandle sygdommen. For millioner af mennesker verden over, der lider af fødevareallergi, er en kost fri for disse fødevarer i dag derfor den eneste måde at undgå en alvorlig, og i værste fald dødelig, allergisk reaktion.

Projektet ALLEVIATE vil nu udvikle produkter, som kan fremme menneskers tolerance over for de proteiner i fødevarer, der kan fremkalde allergi.

Fokus er i udgangspunktet på to typer af allergi: komælksallergi og allergi over for jordnødder.

Projektet vil udvikle ingredienser til en modermælkserstatning, der forhindrer, at småbørn udvikler komælksallergi. Samtidig er målet at udvikle en lægemiddelkandidat, der kan behandle jordnøddeallergi.

"De produkter, vi vil udvikle, kan øge livskvaliteten for børn med risiko for at udvikle komælksallergi og for patienter med jordnøddeallergi, og på længere sigt kan princippet måske overføres til andre fødevareallergier."

"Vores mål er at anvende et nyt patenteret princip til at forebygge og behandle fødevareallergi, som kan overvinde begrænsningerne i de nuværende metoder ved at være effektiv, men uden risiko. De produkter, vi vil udvikle, kan øge livskvaliteten for børn med risiko for at udvikle komælksallergi og for patienter med jordnøddeallergi, og på længere sigt kan princippet måske overføres til andre fødevareallergier," siger projektleder og seniorforsker Katrine Lindholm Bøgh, DTU Fødevareinstituttet.

Det globale markedspotentiale for begge produkttyper er stort. Alene for produkter til behandling af jordnøddeallergi har det udækkede marked en anslået værdi af mere end 30 milliarder kr. Ved at sætte produkterne i produktion i Danmark vil flere job blive skabt både i mejeribranchen og inden for forskning og udvikling i bioteksektoren.

Projektets grundsten er det nye princip for forebyggelse og behandling af fødevareallergi, som er udviklet på DTU Fødevareinstituttet.

FAKTA OM PROJEKTET

• Innovationsfondens investering: 17 millioner kr.
  • Samlet budget: 26 millioner kr.
  • Projektets varighed: Fire år
  • Officiel titel: ALLEVIATE - A novel strategy for food allergy prevention and treatment.

Samfundpotentiale

2,5% af alle mennesker lider af mælkeallergi inden for deres første tre leveår. Sidenhen vokser størstedelen af børnene sig ud af deres allergi, således at forekomsten hos voksne er på cirka 0,3%.

Tilsvarende lider cirka 1% af USA's befolkning af allergi over for jordnødder. I Danmark er dette tal dog langt mindre, fordi vi har en anden kost.

Projektet ALLEVIATE vil søge at øge livskvaliteten for personer, der kæmper med enten komælksallergi eller jordnøddeallergi. Disse allergier kan medføre alt fra milde til meget alvorlige reaktioner, og i værste fald føre til anafylaktisk chok, som potentielt set er livstruende.

Verdens sundhedsvæsener kan spare penge på at få nedbragt antallet af allergitilfælde.

Udviklingen af produkter, der er målrettet mod at forebygge eller behandle allergi, kan skabe nye arbejdspladser.