Photo: Thorkild Amdi Christensen

Stort potentiale i dyrkning af dansk tang

Fødevareproduktion Fødevaresikkerhed Sundhedsfremmende stoffer Fødevarer, fisk og landbrug

Adjunkt ved DTU Fødevareinstituttet Susan L. Holdt jager opskriften på, hvordan dyrkning af dansk tang kan udbredes i Danmark. Den selverklærede ’tang nørd’ ser en lysende fremtid i dyrkning af tang, men det kræver identifikation af de bedste sorter, mere viden om indholdsstoffer og fremavl samt udvikling af mere optimale dyrknings- og høstmetoder.

For adjunkt ved DTU Fødevareinstituttet Susan L. Holdt er tang grønt guld. Igennem sit arbejde forsker hun i forskellige lovende aspekter ved de typer tang, der vokser i danske farvande, samt hvordan og hvor de kan dyrkes kommercielt. Selvom Asien allerede har en massiv tangproduktion, kan der muligvis være efterspørgsel på den danske afgrøde i fremtiden.

Susan L. Holdt har i samarbejde med lokale fiskere samt et havbrug, der allerede dyrker tang kommercielt, undersøgt, hvordan man bedst udnytter årstiderne til at så og høste på de optimale tidspunkter for derved at opnå det ideelle produkt.

Dansk tangs unikke egenskaber

Ifølge Susan L. Holdt kan danske tangproducenter muligvis også markedsføres på det kinesiske marked ved fx at slå på vores høje fødevaresikkerhed eller økologiske produktionsmetoder.

Desuden indeholder nogle typer dansk tang meget mindre jod end mange kinesiske typer. Det kan også give produktet en konkurrencefordel, fordi storforbrugere af tang ved at spise disse typer ikke behøver bekymre sig om at indtage for meget jod – et næringsstof der er nødvendigt for kroppen, men skadeligt i for store mængder.

Læs et portræt af Susan L. Holdt på www.technologist.eu. Technologist er et nyt, populærvidenskabeligt magasin og tilhørende website, som DTU udgiver i samarbejde med de tre andre universiteter i Eurotech alliancen.

Selvom de danske tangarter generelt ikke regnes for at være giftige, kan de indeholde sundhedsskadelige stoffer. Læs for mere information DTU Fødevareinstituttets e-artikel: Tang kan indeholde sundsskadelige stoffer.