Foto: Stamers Kontor

Flere dygtige ingeniører på vej fra DTU

Der er fremgang i optaget på DTU.
I dag har 2.182 unge fået tilbudt en studieplads på en af DTU´s 33 uddannelser. Heraf 1.041 på professionsbacheloruddannelsen til diplomingeniør og 1.141 på bacheloruddannelsen til civilingeniør.
Det svarer til 7 % - eller 141 studerende - flere end sidste år.

Igen i år har DTU oplevet en markant stigning i antallet af unge, der gerne vil være ingeniør. Derfor har universitetet siden sidste år etableret mere end 140 nye studiepladser, både ved at oprette nye uddannelser og ved at udvide kapaciteten på de mest populære studieretninger.

”Vi vil virkelig gerne undgå at afvise stærke ansøgere, og derfor sprænger vi rammen så meget, vi kan,” siger dekan for bacheloruddannelserne og studiemiljøet på DTU, Martin Vigild.
”Det er desværre ikke alle, vi kan imødekomme, men vi er glade for fremgangen, for der er et stort behov for ingeniører. Ikke bare flere, men også endnu dygtigere ingeniører, og det arbejder vi benhårdt for,” fortsætter han.

DTU har i år modtaget i alt 7.583 ansøgninger, hvoraf 2.816 var førsteprioritetsansøgninger. På grund af det store antal ansøgere har samtlige uddannelsesretninger fuldt optag pånær en enkelt.
Ansøgere skal således have et karaktergennemsnit på over 9 på de mest søgte uddannelsesretninger.

Især de produktionstekniske og kemiteknologiske uddannelsesretninger oplever fremgang. På to af studieretningerne til civilingeniør har DTU derfor i år udvidet optaget med hhv. 27 % og 17 %, således at adgangskvotienten ikke blev urimelig høj: Produktion og Konstruktion har således en adgangskvotient på 8,9. Og Kemi og Teknologi en adgangskvotient på 9,0.

"Det er desværre ikke alle, vi kan imødekomme, men vi er glade for fremgangen, for der er et stort behov for ingeniører."
Dekan Martin Vigild

Blandt de uddannelsesretninger med den største søgning, og dermed mest populære, er bachelorretningen General Engineering, og diplomingeniørretningerne Byggeri og Infrastruktur og Maskinteknik.

Stor interesse for nye uddannelsesretninger

Den uddannelsesretning, der kræver det absolut højeste gennemsnit, er den nye, internationale bacheloruddannelse General Engineering, med 10,8.

Al undervisning på uddannelsen foregår på engelsk og er baseret på en model, der - ligesom de øvrige uddannelsesretninger på DTU - giver de studerende et stærkt teknisk-naturvidenskabeligt fundament.
Uddannelsens første semestre består af obligatoriske fag med hovedvægt på de tekniske og naturvidenskabelige grundfag sat i en konkret tværfaglig kontekst med design-build-projekter på hvert semester. Derefter følger den karakteristiske DTU-valgfrihed inden for fire områder: Life Sciences, Material Sciences, Sustainable and Renewable Energy og Cyber Engineering, hvor Danmark internationalt har en markant profil, og DTU står meget stærkt forskningsmæssigt.

"Oprettelsen af General Engineering bidrager til at løse den samfundsudfordring, der følger af mindre årgange i Danmark og udsigt til ingeniørmangel. Samtidig skaber vi et interkulturelt, multinationalt og udfordrende studiemiljø, der tiltrækker talentfulde udenlandske og danske studerende,” siger Martin Vigild, og supplerer:
”General Engineering er en unik mulighed, der gør de studerende attraktive til job i højteknologiske virksomheder på det globale arbejdsmarked. Det er fantastisk spændende, at 38 studerende med en 1
fremragende international studentereksamen er blevet optaget på denne uddannelse. Det er 'brain gain' til kongeriget så det klodser! ”

Samtidig oplever den anden nye uddannelsesretning Kvantitativ Biologi og Sygdomsmodellering også stor interesse med 125 ansøgere til 30 studiepladser.
”Vi står over for store samfundsmæssige og videnskabelige udfordringer, ikke kun inden for de klassiske ingeniørdiscipliner, men f.eks. også inden for biomedicin, bioteknologi og human sundhed. I samarbejde med KU SUND kommer vi til at uddanne en ny generation af ingeniører fra Kvantitativ Biologi og Sygdomsmodellering, som uden tvivl vil spille en væsentlig rolle i udviklingen af de løsninger, vi har behov for,” siger dekan Martin Vigild.

Alle de nye studerende på DTU bliver budt velkommen fredag den 19. august og er inviteret på rusture
(arrangeret af Polyteknisk Forening) i den efterfølgende uge, hvor de blandt andet vil få besøg af DTU´s rektor Anders Bjarklev og dekan Martin Vigild. De har første undervisningsdag mandag den 29. august.

To nye uddannelsesretninger

General Engineering
Al undervisning foregår på engelsk, og uddannelsen henvender sig dermed til studerende fra både Danmark og resten af verden.
Uddannelsen giver et solidt fundament inden for matematik, fysik og kemi, samtidig med at de studerende lærer at arbejde på tværs af fagene og bruge dem til at løse virkelige problemer.
Uddannelsen har fire fokusområder, Living Systems, Cyber Systems, Cyber Materials og Future Energy.
Læs evt. mere på: http://www.dtu.dk/Uddannelse/Bachelor/General-Engineering

Kvantitativ Biologi og Sygdomsmodellering
Kvantitativ Biologi og Sygdomsmodellering uddanner en ny type ingeniører, der kan udvikle computermodeller af biologiske systemer, som sætter os i stand til at forstå, hvordan komplekse sygdomme hos mennesker og dyr opstår, udvikler sig og behandles.
Kvantitativ Biologi og Sygdomsmodellering er et samarbejde mellem DTU og Københavns Universitet, der udnytter de unikke kompetencer, som de to universiteter har inden for det tekniske og sundhedsvidenskabelige område.
Læs evt. mere på: http://www.dtu.dk/Uddannelse/Bachelor/Kvantitativ-Biologi-og-sygdomsmodellering