Photo: Colourbox.com

Nøglehullet giver sundere mad, når folk spiser ude

Ernæring og kostvaner Fødevarer, fisk og landbrug

Når spisesteder bliver godkendt til at bruge Nøglehullet, får menuen som regel et sundhedsmæssigt løft, og personalet får også ofte større viden om ernæring. Det viser en ny undersøgelse, DTU Fødevareinstituttet har foretaget i samarbejde med sekretariatet for Nøglehullet på spisesteder, to år efter nøglehulsordningen blev indført.

Nøglehullet på spisesteder blev lanceret i februar 2012 som et ernæringsmærke for måltider serveret på restauranter og andre spisesteder, der skal gøre det lettere for kunderne at spise sundere. Mærket stiller krav om, at måltidet har en passende portionsstørrelse og indeholder mere fuldkorn, frugt og grønt og mindre salt, sukker og fedt.

Sundere mad på menuen

Ifølge en undersøgelse DTU Fødevareinstituttet har foretaget to år efter ordningen blev lanceret, vurderer mere end 75% af spisestederne, at udbuddet af retter er blevet sundere, efter de tilsluttede sig ordningen.

Knap 75% af spisesteder anser deres kunder for at være positive overfor den sundere menu. To ud af tre spisesteder anslår endvidere, at mere end halvdelen af deres gæster spiser af de nøglehulsmærkede retter.

Bedre viden om ernæring

Spisestederne har gennem ordningen adgang til en Nøglehulsberegner, som udregner, hvorvidt en ret lever op til kriterierne for at blive nøglehulsmærket. Nøglehulsberegneren er udviklet af eksperter på DTU Fødevareinstituttet.

Det er netop de materialer, som sekretariatet for Nøglehullet på spisesteder stiller til rådighed, der har været med til at motivere spisesteder til at tilslutte sig ordningen, viser undersøgelsen.

Spisestederne peger også på andre motivationsfaktorer, herunder især muligheden for at reklamere for sundere retter, at appellere til nye kundegrupper og at give medarbejderne et kompetenceløft.

I alt vurderer 84% af spisestederne, at deres personale i høj eller vis grad har fået mere viden om ernæring.

Danmark har mere end 260 spisesteder, der er certificerede til at bruge Nøglehullet på spisesteder. DTU Fødevareinstituttets undersøgelse bygger på feedback fra 166 af disse spisesteder. Resultaterne fra undersøgelsen er nærmere beskrevet i E-artiklen: Nøglehullet på spisesteder – erfaringer fra certificerede spisesteder.

I et tidligere studie undersøgte DTU Fødevareinstituttet, hvorvidt kunder på en fastfood restaurant ændrer deres madvalg, hvis ekspedienten gør dem opmærksomme på de sundere alternativer. Undersøgelsens resultater er præsenteret i E-artiklen: Kundernes adfærd og indtag på en fastfood restaurant – resultater fra et eksperimentelt forsøg.

Læs også DTU Fødevareinstituttets pressemeddelelser fra den 4. september 2013: Danskerne ønsker sundere og mere smagfuld fastfood, og nyheden fra den 31. oktober 2012: Nøglehulsmærket sikrer sundere frokost på Herlev Hospital.