Photo: Colourbox.com

Optagelser fra seminar om danskernes kostvaner

Ernæring og kostvaner

Fisk og grønt fylder mere i danskernes kost, mens sukkersødede sodavand fylder mindre. Det er nogle af hovedkonklusionerne i den seneste nationale undersøgelse af danskernes kostvaner og fysiske aktivitet, som DTU Fødevareinstituttet præsenterede på et seminar den 12. marts. Det er nu muligt at se oplæggene fra seminaret.

Fisk og grøntsager fylder mere i danskernes kost, mens sukkersødede sodavand fylder mindre. Det er nogle af hovedkonklusionerne i den seneste nationale undersøgelse af danskernes kostvaner og fysiske aktivitet, DANSDA, som DTU Fødevareinstituttet har lavet.

Hovedresultaterne fra DANSDA blev præsenteret på et seminar den 12. marts 2015. Oplægsholderne forklarede, hvordan data anvendes i praksis og illustrerede, hvordan undersøgelsen kan bruges til at dokumentere nye mad- og måltidstrends.

Seminaret blev holdt i samarbejde med Levnedsmiddelselskabet og Selskabet for Ernæringsforskning.

Data fra DANSDA bruges blandt andet til at udarbejde initiativer til at fremme sunde kostvaner og til at vurdere, om danskerne er udsat for sygdomsrisici gennem kosten. Undersøgelserne bliver brugt af forskere, sundhedsprofessionelle, myndigheder, virksomheder og medierne.

Se optagelserne og læs præsentationerne fra DTU Fødevareinstituttets seminar.

Kontorchef ved DTU Fødevareinstituttet: Gitte Gross: Velkomst (pdf)

Fødevareminister Dan Jørgensen: Åbning af seminaret: Hvorfor undersøge hvad danskerne spiser?

Seniorrådgiver ved DTU Fødevareinstituttet Sisse Fagt: Hvad spiser danskerne, og hvad er de mest populære retter? (pdf)

Seniorrådgiver ved DTU Fødevareinstituttet Agnes N. Pedersen: Hvilke næringsstoffer og fødevarer indtager danskerne? (pdf)

Sociolog og fremtidsforsker Birthe Linddal: Måltidsvaner i Danmark mod 2020 - hvordan ser de ud? (pdf)

Chefkonsulent i Dansk Industri Mette Peetz-Schou: Hvad bruger erhvervet kostundersøgelserne til? (pdf)

Kontorchef ved DTU Fødevareinstituttet Gitte Gross: Hvad skal kostundersøgelser i fremtiden? (pdf)

Resultaterne fra Den nationale undersøgelse af danskernes kost og fysiske aktivitet er præsenteret i rapporten: Danskernes kostvaner 2011-2013 (pdf). Rapporten kan købes i en trykt udgave for 250 kroner fra schultzboghandel.dk.

Læs om DANSDA’s opbygning og resultaternes anvendelse i DTU Fødevareinstituttets E-artikel: Danskernes kost- og aktivitetsvaner under lup (pdf).