Danske småbørn får for meget mættet fedt

Ernæring og kostvaner Fødevarer, fisk og landbrug
Danske spædbørns kost lever op til anbefalingerne, mens småbørn får for meget mættet fedt, og en tredjedel af børnene i 1-2 års alderen får for meget sukker i forhold til anbefalingerne. Det viser den første undersøgelse af danske spæd- og småbørns kost fra DTU Fødevareinstituttet.

DTU Fødevareinstituttet har udarbejdet den første undersøgelse af, hvad danske spæd- og småbørn får at spise. Undersøgelsen viser, at kosten blandt de danske spædbørn i alderen 6-12 måneder lever op til de nordiske anbefalinger om fedt, kulhydrat og protein. For de 1-2 årige børn viser undersøgelsen, at især de 2-åriges kost er for fedtholdig, og det mættede fedt udgør for stor en andel i forhold til umættet fedt.

Cirka en tredjedel af børnene i 1-2 års alderen spiser også for meget sukker i forhold til anbefalingen. Dermed afspejler småbørns kost kosten hos større børn og voksne. Undersøgelsen peger også på, at kosten blandt danske spæd‐ og småbørn opfylder anbefalingerne for størstedelen af vitaminer og mineraler, og at det anbefalede tilskud af jern og vitamin D er berettiget.

Undersøgelsen peger på, at de 1-2 årige med fordel kan spise lidt mere brød og brødprodukter, frugt, grønt, kartofler og fisk og mindre af de mættede fedtstoffer og - for de 2 årige - også mindre af de sukkerholdige produkter. Det vil forbedre indholdet af nogle af de vitaminer og mineraler, som børn indtager mindst af.

Ny undersøgelse på vej

I 2014 starter en ny kostundersøgelse blandt spæd- og småbørn. Den nye undersøgelse skal afdække, om indtaget af frugt og grønt er steget efter, at der i daginstitutioner og dagpleje er et øget fokus, og om indtag af sukker fra for eksempel sukkersøde drikkevarer blandt de 2-årige er faldet. For første gang vil 1-2 årige børns jernstatus og vitamin D status også blive målt.

Den nye kostundersøgelse starter til marts 2014, og dataindsamlingen slutter et år efter. Data indsamles gennem en web-baseret metode, hvor forældrene bliver bedt om at deltage ved at beskrive deres børns kost i en kostdagbog på nettet.

Se rapporten: Danskernes kostvaner. Spæd- og småbørn 2006-07 (pdf).

1.743 har deltaget i Den nationale kostundersøgelse blandt spæd‐ og småbørn i alderen 6 måneder til 3 år fra 2006‐2007. Deltagerne er udtaget ved en simpel tilfældig stikprøve præsenteret i 5 aldersgrupper. Stikprøven er repræsentativ for de pågældende aldersgrupper, men børn af mødre og fædre med højere uddannelse er sandsynligvis overrepræsenteret.

Undersøgelsen er foretaget som en parallel til Den nationale undersøgelse af danskernes kostvaner og fysiske aktivitet indsamlet i 2005-2008, som indeholder en guldgruppe af data til brug i mange forskellige analyser. Denne undersøgelse har således fokus på spæd- og småbørn.