Ph.d.-forsvar om berigelse af fødevarer med D-vitamin

Ernæring og kostvaner Sundhedsfremmende stoffer Fødevarer, fisk og landbrug

DTU Fødevareinstituttet inviterer til Katja Howarth Madsens ph.d.-forsvar om, hvordan et forsøg med berigelse af D-vitamin i mælk og brød påvirker D-vitaminniveau i en gruppe af børnefamilier. Forsvaret foregår den 7. februar kl. 13.00

D-vitamin har betydning for knoglernes sundhed, og ved mangel på vitaminet kan man blandt andet udvikle bløde og skrøbelige knogler, som kan give knogleskørhed. D-vitamin kan man få både via solen og fra kost og kosttilskud. Om vinteren er vi afhængige af D-vitamin fra kosten, men D-vitaminindtaget i Danmark er lavere end det anbefalede indtag. Fødevareberigelse er derfor en måde at hæve D-vitaminindtaget på.

Katja Howarth Madsen har i sit ph.d.-projekt undersøgt, hvordan berigelse af mælk og brød med D-vitamin påvirker niveauet af D-vitamin i blodet hos en gruppe af danske børnefamilier.

Se invitationen (pdf) til Katja Howarth Madsen ph.d.-forsvar af afhandlingen: Vitamin D status and effects of food fortification in families.

Fredag den 7. februar 2014, kl. 13.00

DTU Fødevareinstituttet