|  |
Mænd med kort uddannelse har de mindst sunde kostvaner, mens kvinder med lang uddannelse har de sundeste. Hos børn ses samme billede for drenge – drenge af kortuddannede forældre spiser mest usundt. Det viser en ny undersøgelse fra DTU Fødevareinstituttet af de sociale forskelle i danskernes kostvaner.
Deltagerne i en ny interviewundersøgelse fra DTU Fødevareinstituttet ser normalvægt som pejlemærke for sund livsstil. Men det behøver det ikke være. Samtidig har deltagerne, der spiser sundt, generelt en mere helhedsorienteret opfattelse af sundhed og ser både fysisk aktivitet og sund kost som betydningsfuldt for et sundt liv.
Vores tarmbakterier er vigtige for kroppens sundhed, blandt andet gennem deres bidrag til omsætning af stoffer i tarmen. Et ph.d.- projekt i DTU Fødevareinstituttet har sat fokus på nye metoder til at måle tarmbakteriernes stofomsætning.
Hvor meget vejer et gennemsnitligt æble, og hvor stort er svindet, når du steger en skinkeschnitzel? Et nyt opslagsværk fra DTU Fødevareinstituttet til madprofessionelle skal hjælpe med at sikre, at maden lever op til de officielle anbefalinger ved at angive mål, vægt og portionsstørrelser på fødevarerne.
Forbrugerne i Danmark, som tror, at de har sunde kostvaner, har ikke altid ret. Manglende viden om de officielle kostråd er en del af forklaringen. Det viser en ny undersøgelse fra DTU Fødevareinstituttet.
Et nyt, fleksibelt og intuitivt webbaseret kostregistreringsprogram til at måle kostvaner hos 8-11 årige børn er blevet udviklet i et ph.d.-projekt i DTU Fødevareinstituttet. I fremtiden kan programmet tilpasses andre målgrupper og teknologier som androide mobiltelefoner.
Vidensrådet for Forebyggelse har udpeget professor Inge Tetens fra DTU Fødevareinstituttet som nyt medlem. Rådet formidler viden om forebyggelse og sikrer, at beslutninger om forebyggelse og sundhedsfremme bygger på solid viden og forskning.
Danske skolebørns frokost indeholder for lidt fisk, grønt og kostfibre, og de dropper rugbrødsmadderne og spiser hvedebrød og fastfood i stedet. Det viser en ny undersøgelse af børn og unges kostvaner, som DTU Fødevareinstituttet har udarbejdet for Fødevarestyrelsen. Rapporten om undersøgelsen kan bruges som opslagsværk for fagfolk og som oplæg til, hvordan børn og unges kostvaner generelt kommer nærmere anbefalingerne for en sund kost.
Fødevarestyrelsen har bedt DTU Fødevareinstituttet evaluere Fødevarestyrelsens indsatser i kommunerne i forhold til sund mad og måltider på daginstitutionsområdet. Evalueringen peger på, at der i de fire undersøgte kommuner generelt var stor tilfredshed med Fødevarestyrelsens arbejde.
DTU Fødevareinstituttet inviterer til Nina Lyngs ph.d.-forsvar om hvor nøjagtigt elever rapporterer deres indtag af madpakker og skolemad. Forsvaret foregår den 21. januar kl. 13.
Danske børn fastholder overordnede kostvaner igennem hele ugen til trods for, at deres kostindtag generelt er mindre sundt i weekenden, viser et ph.d.-projekt fra DTU Fødevareinstituttet. Projektet viser specielt en markant forskel på indtaget som frugt og grønt og fødevarer/drikkevarer med højt indhold af tilsat sukker på hverdage og i weekenden.
DTU fødevareinstitut var den 5. november 2012 vært for et seminar om sunde fedtstoffer. Seminaret havde fokus på, om danskerne får dækket behovet for omega-3, på fedtstoffernes sundhedseffekter, om tilsætning af omega-3 fedtsyrer til andre fødevarer og om fremtidens kilder til omega-3 fedtsyrer.
Nordiske kvinder spiser sundere end nordiske mænd, og færre end et nordisk barn ud af ti spiser en sund kost. Det viser den første fælles nordiske undersøgelse med sammenlignelige resultater om kost, fysisk aktivitet og overvægt, som DTU Fødevareinstituttet har stået i spidsen for.
Nøglehulsmærket kan være med til at sikre danskerne en sundere frokost i kantiner, konkluderer ny rapport fra DTU Fødevareinstituttet. Når tilgængeligheden af sunde måltider øges og måltiderne bliver mærket med Nøglehulssymbolet, spiser kunderne mindre energi, fedt og salt samt mere frugt og grønt.
DTU Fødevareinstituttet inviterer til seminar om sunde fedtstoffer med fokus på omega-3 fedtsyrer den 5. november. Kom og hør, om danskerne får dækket behovet for omega-3 fedtstyrer fra fisk, om der er tilstrækkelig dokumentation vedrørende sundhedseffekter, om tilsætning af omega-3 fedtsyrer til andre fødevarer er et alternativ til fisk og om fremtidens kilder til omega-3 fedtsyrer.
Dansk Selskab for Ernæringsforskning inviterer til møde den 30. oktober 2012 om danskernes kaffeforbrug, kaffens indholdsstoffer og påvirkning af sundhed og sygdom. Postdoc Vibeke Kildegaard Knudsen fra DTU Fødevareinstituttet bidrager med et oplæg om danskernes kaffeforbrug.
DTU Fødevareinstituttet og den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet, EFSA, var den 26. juni 2012 værter for et seminar om sundhedsanprisninger. Seminaret havde fokus på at give en forståelse for arbejdet med sundhedsanprisninger i EU og Danmark – og hvilke parter, forventninger og udfordringer det omfatter. Det er muligt at downloade præsentationerne fra seminaret.
Der er en god overensstemmelse mellem, hvad danskerne faktisk spiser, og deres oplevelse af, hvor sunde kostvaner de har. Men oplevelsen af at have tilstrækkeligt sunde kostvaner gælder tilsyneladende kun nogle fødevarer, og selv blandt dem, der i høj grad mener, deres kostvaner er sunde nok, efterlever mange ikke de officielle kostråd. Det viser en ny undersøgelse fra DTU Fødevareinstituttet.
DTU Fødevareinstituttet inviterer til Berit Worm Rothausens ph.d.-forsvar om måling af energiindtag, kostmønstre på hverdage og weekenddage og sammenhængen mellem søvnlængde, BMI og kost hos børn. Forsvaret foregår den 2. juli 2012 kl. 13.00.
Den kommende udgave af de nordiske næringsstofanbefalinger fokuserer på kosten som et hele. Det fremgik af præsentationerne på den 10. Nordiske Ernæringskonference, hvor førende ernæringseksperter fra de nordiske lande var samlet i Reykjavik den 3.-5. juni 2012 for at diskutere, hvad vi bør spise. Forskere fra DTU Fødevareinstituttet deltog på konferencen og i arbejdet med at revidere næringsstofanbefalingerne.
DTU Fødevareinstituttet og den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet, EFSA, inviterer til seminar om sundhedsanprisninger den 26. juni 2012 kl. 9-12.30. Seminaret vil have fokus på, hvad der er op og ned på arbejdet med sundhedsanprisninger af fødevarer og kosttilskud i EU og Danmark – og hvilke parter, forventninger og udfordringer det omfatter.
Danskerne skal have adgang til mere sund og bæredygtig fastfood. Det vil et nyt udviklingsprojekt i DTU Fødevareinstituttet være med til at sikre. Formålet er at udvikle velsmagende, nye fastfood-produkter, som lever op til nøglehulsmærkets krav og undersøge, hvilken effekt det har på forbrugernes sundhed, miljøet og virksomhedernes økonomi. Projektet er støttet af GUDP.
De fleste danskere spiser mellemmåltider hver dag, som bidrager til en væsentlig del af den daglige kost og den energi, danskerne indtager. Danskernes mellemmåltider indeholder ofte for meget sukker. DTU Fødevareinstituttet har nu udviklet forslag til ernæringsmæssige kriterier for sundere mellemmåltider til fagpersoner. De er som vejledende retningslinjer beskrevet i en ny rapport.
Vitamineksperter fra hele verden mødes i København den 23. – 25. maj 2012 til den anden internationale vitaminkonference, som DTU Fødevareinstituttet står bag. Konferencen omfatter alle 13 vitaminer i fødevarer og kosttilskud. De analytiske udfordringer er omdrejningspunktet, og der er fokus på vitaminernes indhold, aktivitet, biomarkører, og på hvad det optimale indtag af vitaminer egentlig er.
Nyt studie konkluderer, at indtag af vitamin A, vitamin E og betacaroten ser ud til at øge dødeligheden. DTU Fødevareinstituttet vurderer, at studiet er såvel grundigt som troværdigt og anerkender derfor resultaterne.
Lærerne oplever en øget motivation til læring hos eleverne, når skolerne udleverer skolefrugt, og hovedparten af de deltagende skoler ønsker at videreføre ordningen. Det viser evalueringen af en EU-finansieret skolefrugtsordning, som DTU Fødevareinstituttet har udført for NaturErhvervsstyrelsen.
DTU Fødevareinstituttet inviterer til Sevil Alinias ph.d.-forsvar af afhandlingen: ”Frugtindtag i forhold til regulering af kropsvægt blandt de voksne” den 20. april 2012 kl. 13.00.
Erhvervsskoler, som prioriterer sundhedsfremmende initiativer, skaber forudsætninger for at fastholde eleverne og præge deres sundhedsadfærd. Det viser en ny undersøgelse fra DTU Fødevareinstituttet, hvor forskerne har interviewet ledere, lærere og elever på erhvervsskoler, der har forskellig fokus på sundhedsfremmende initiativer.
Planter behandlet med UVB-lys opnår et større indhold af D-vitamin og har dermed potentiale til at blive en ny kilde til D-vitamin året rundt. Det peger resultaterne på fra et ph.d.-studie i DTU Fødevareinstituttet.
Nyt redskab til madprofessionelle skal hjælpe spisestederne med at vurdere og forbedre den ernæringsmæssige kvalitet af buffeten ud fra de 8 kostråd. Afprøvningen af redskabet, KantinetjekBuffet, viser, at både udbuddet og kundernes indtag rykker i en sundere retning. KantinetjekBuffet er udviklet af DTU Fødevareinstituttet, Kræftens Bekæmpelse og DTU Management.
Dansk Selskab for Ernæringsforskning holder temamøde om presseetik i ernæringsvidenskab torsdag den 15. marts kl. 14.30-17.00 på Københavns Universitet.
DTU Fødevareinstituttet var den 24. november 2011 vært for et åbent seminar om helhedssyn på fødevarer.
Selskabet for Ernæringsforskning holder temamøde om mælk og sundhed i forlængelse af selskabets årlige generalforsamling den 9. februar kl. 16.00-18.
DTU Fødevareinstituttet inviterer til Rie Bak Jäpelts ph.d.-forsvar af afhandlingen: "Vitamin D - occurence, analysis and biosynthesis" den 9. februar kl. 13.30.
|