Photo: Bent Johnsen / University of Copenhagen

Konference om planter i fødevarer – sæt kryds i kalenderen

Fødevarer, fisk og landbrug Ernæring og kostvaner Fødevaresikkerhed
Planter og planteekstrakter er blevet populære som ingredienser i kosttilskud. Det er også blevet en ny trend at plukke vilde planter og bruge dem i maden. Men nogle planter kan udgøre en risiko for menneskers sundhed. Deltag i den internationale konference om planter i fødevarer og få opdateret viden om risikovurdering og regulering på området. Konferencen foregår den 19.-20. november 2014 i på DTU i Lyngby og er arrangeret af DTU Fødevareinstituttet i samarbejde med det franske risikovurderingsinstitut ANSES og det tilsvarende tyske institut BfR.

Planteekstrakter i fødevarer – især fra planter, men også fra alger, svampe og laver – er blevet mere og mere populære som ingredienser i kosttilskud, der sælges i både butikker og på internettet. Det er også blevet en ny trend at plukke vilde planter og bruge dem i maden.

Nogle planter kan imidlertid udgøre en risiko for menneskers sundhed, og der er normalt kun begrænsede undersøgelser til at belyse sikkerheden sammenlignet med de undersøgelser, der er foretaget for at vurdere sikkerheden af for eksempel tilsætningsstoffer i fødevarer. Vurderingen af om planter og præparater heraf til brug i kosttilskud er sikre at anvende, er ikke omfattet af EU-regulering, men forvaltes af de nationale fødevaremyndigheder i de enkelte EU-lande.

Deltag i den internationale konference om planter i fødevarer for at få opdateret viden om og deltage i diskussioner om risikovurdering og regulering på området.

Konferencen er arrangeret af DTU Fødevareinstituttet i samarbejde med det franske risikovurderingsinstitut ANSES (Agence nationale de sécurite sanitaire de l’alimentation,de l’environnement et du travail) og det tilsvarende tyske institut BfR (Bundesinstitut für Risikobewertung).

Program

Find mere information om konferencen og foreløbigt program på konference-websitet.

Onsdag den 19. november til torsdag den 20. november.

Danmarks Tekniske Universitet
Anker Engelunds Vej 1
Otionsalen
2800 Kgs. Lyngby

Registrering

Tilmelding foregår via konference-websitet. Det koster 90 euro (675 kroner) at deltage i konferencen.

Konferencen er relevant for deltagere fra universiteter, forskningsinstitutioner, myndigheder, fødevarekontrollen, journalister og virksomheder, der arbejder indenfor området.

Kontakt

For spørgsmål om program og tilmelding kontakt DTU Fødevareinstituttet på food@food.dtu.dk.