Photo: the National Food Institute, Technical University of Denmark

Seminar om fødevareoverførte sygdomme i Danmark – se program

Bakterier og mikroorganismer Fødevarer, fisk og landbrug Fødevaresikkerhed

Kom til seminar om fødevareoverførte sygdomme den 25. august 2015. På seminaret offentliggør DTU Fødevareinstituttet den årlige rapport om forekomsten af sygdomme, der kan smitte fra dyr og fødevarer til mennesker. Fokus er på de væsentligste temaer fra overvågningen, som for eksempel salmonellasmittekilderegnskabet, der anslår, hvor salmonellainfektionerne kom fra i 2014.

Hvert år får danskere sygdomme, der overføres med de fødevarer, vi spiser. På et seminar arrangeret af DTU Fødevareinstituttet vil oplægsholderne præsentere highlights fra den årlige rapport om sygdomsfremkaldende organismer i fødevarer, dyr og mennesker i Danmark.

Hvilke fødevarer har været årsag til salmonellainfektioner i mennesker i 2014? Hvilke sygdomsudbrud er der registreret i 2014? Hvordan blev sidste års alvorlige listeriaudbrud opklaret, og hvilke tiltag kan styrke indsatsen mod Listeria?

Det er nogle af de spørgsmål, oplægsholderne vil forsøge at besvare på et åbent seminar i anledningen af, at DTU Fødevareinstituttet offentliggør den årlige rapport om forekomsten af sygdomme, der kan smitte fra dyr og fødevarer til mennesker. Oplægsholderne kommer fra DTU Fødevareinstituttet, Statens Seruminstitut og Fødevarestyrelsen.

Seminaret indgår i rækken af åbne institutseminarer, som DTU Fødevareinstituttet løbende holder om instituttets forskning, forskningsbaserede rådgivning og aktuelle emner.

Velkommen - kl. 13.00
v/Afdelingschef Flemming Bager, DTU Fødevareinstituttet

Zoonosesituationen
v/seniorforsker Anne Wingstrand, DTU Fødevareinstituttet

Salmonella smittekilderegnskabet
Leonardo de Knegt, DTU Fødevareinstituttet

Fødevareoverførte udbrud
v/ Tenna Jensen, Fødevarestyrelsen

Pause - ca. klokken 14.00 med let servering

Listeria - udbrud og nye initiativer
v/Epidemiolog Luise Müller, Statens Seruminstitut og Annette Perge, Fødevarestyrelsen

Seroepidemiologisk undersøgelse for human infektion med Salmonella og Campylobacter
v/Hanne-Dorte Emborg, Statens Seruminstitut

Virulensfaktorer i Verotoxin-producerende E. Coli
v/Flemming Scheutz, Statens Seruminstitut

Afslutning
v/Afdelingschef Flemming Bager, DTU Fødevareinstituttet

Tirsdag den 25. august 2015 kl. 13.00–15.30

DTU Fødevareinstituttet
Mørkhøj Bygade 19
Bygning C
2860 Søborg

Mødelokale C-102 ved kantinen

Tilmelding

Det er gratis at deltage i seminaret. På grund af begrænset deltagerantal er tilmelding dog nødvendig. Tilmeld dig senest fredag den 21. august 2015.