Photo: National Food Institute, Technical University of Denmark

Seminar om fordele ved begrænset brug af antibiotika i økologiske grise

Fødevarer, fisk og landbrug Fødevaresikkerhed

Udbredelsen af antibiotikaresistente bakterier er stærkt bekymrende for fødevaresikkerheden. Et seminar i oktober 2014 arrangeret af DTU Fødevareinstituttet ser på effekten af at begrænse brugen af antibiotika i økologiske grise. Seminaret markerer afslutningen af forskningsprojektet SafeOrganic med deltagelse fra fem europæiske lande.

Antibiotikaresistens er en af de største trusler mod folkesundheden og udbredelsen af antibiotikaresistens gennem den mad, vi spiser, er et betydeligt problem for fødevaresikkerheden. Nogle data tyder på, at man ved at begrænse brugen af antibiotika i økologisk husdyrproduktion opnår en lavere forekomst af antibiotikaresistens i forhold til konventionelle produktionsformer. Der mangler dog fortsat dokumentation om dette indenfor EU, især hvad angår svineproduktion.

Et seminar den 30. oktober 2014 sætter fokus på ny forskning i begrænset anvendelse af antibiotika i økologisk svineproduktion for at se, om forbrugere reelt drager fordel af et begrænset forbrug.

Seminaret markerer afslutningen på det tre-årige SafeOrganic projekt, hvor forskere fra Danmark, Frankrig, Italien, Sverige og Tjekkiet har sammenlignet forekomsten af antibiotikaresistens i økologiske og konventionelle svin i fire europæiske lande. Forskerne har også undersøgt hvilke konsekvenser gængse slagteprocedurer har på forurening af økologisk kød med antibiotikaresistente bakterier. Derudover har forskerne studeret metoder til at påvise forkert brug af antibiotika i økologisk produktion. Resultaterne fra SafeOrganic projektet vil blive præsenteret og diskuteret på seminaret.

Download programmet for workshoppen (pdf).

30. oktober 2014, 11.30 – 15.00

DTU Fødevareinstituttet
Mørkhøj Bygade 19, Bygning C, mødelokale C-102
2860 Søborg

Tilmelding

Tilmeld dig workshoppen ved at sende en e-mail til hmiv@food.dtu.dk senest den 24. oktober 2014.